top of page
חיפוש

מדוע בפילוסופיה הסינית ובעיקר ברפואה הסינית ה"שן" Shen 神 הוא 'נשגב' ולא נפש/רוח נשמה?

בתקופת חיבור הקאנון הפנימי של הקיסר הצהוב עלתה קרנה של הגישה הנטורליסטית ששאפה להבין את העולם מנקודת מבט "מדעית" יותר ולדחוק את רגלי השמאניזם מתחום הרפואה. כלי הטיפול נותרו כפי שהם אך ההסברים שעומדים מאחורי יעילותם השתנו וקיבלו נופך חדש. אחד מבתי הספר המשפיעים ביותר היה "אסכולת יין ויאנג" שחלחלה אל הרפואה הסינית והשפיעה על תוכנה. כשבוחנים את תוכנו של הקאנון הפנימי מנקודת מבט של דואליות אפשר להבין טוב יותר את התיאוריות שמוצגות בו, כך למשל גם עם ביטויי הנשגב בבריאה ובברואים.

הבסיס להבנת הנשגב הוא ההגדרה שמופיעה בקאנון התמורות ומצוטטת אף בקאנון הפנימי:

陰陽不測之謂神。
מה שנעלֶה מתפישה [ביחסים שמתנהלים בין] יין ויאנג מכונה "נשגב".

משמע, הנשגב הוא הדבר המופלא שקורה כאשר יש יחסי גומלין מורכבים בין יין ויאנג.


פרק 8 "הנשגב שבבסיס" בספר הצירים היעילים שבקאנון הפנימי מתאר ארבע דרגות שונות בהן הנשגב בא לידי ביטוי, מהדרגה הרחבה ביותר אל הצרה ביותר. הדרגה הראשונה היא ה'נשגב' של בריאת היקום :

天之在我者德也,地之在我者氣也。德流氣薄而生者也。
השמיים נגלים בי כסגולה, הארץ נגלית בי כצ'י. כשהסגולה זורמת והצ'י מתקרבים (מתעמת איתה?) [ומתאחדים] יש חיים.

דרגה זו מדברת על הנשגב במשמעות כללית מאוד, קרי הנשגב של 'דרך' השמיים והארץ קרי הטבע. נשגב זה הוא חיבור בין הסגולה היאנגית של השמיים לצ'י הייני של הארץ.


הדרגה השנייה היא ה'נשגב' של היווצרות החיים:

故生之來謂之精;兩精相搏謂之神;
לפיכך, [המקור] ממנו באים החיים נקרא תמצית; כששתי תמציות מתעמתות זו עם זו נקרא הדבר 'נשגב'.

דרגה זו מדברת על ה'נשגב' כמקור ליצירת החיים על פני הקרקע ובעיקר על היווצרות בני האדם. נשגב זה הוא חיבור בין הנשגב היאנגי לבין התמצית היינית.


הדרגה השלישית היא ה'נשגב' שמבוטא בקיום החיים בגוף האדם:

隨神往來者謂之魂;並精而出入者謂之魄;
זה שמתלווה אל הנשגב בבואו ובעוזבו נקרא חון; זה שנצמד לתמצית בצאתה וכניסתה נקרא פו.

דרגה זו מדברת על ה'נשגב' כאינסטינקטים הביולוגים של גוף האדם שמאפשרים את המשך קיומו בחיים. נשגב זה זהו חיבור בין החון היאנגי לבין הפו הייני.


הדרגה האחרונה היא ה'נשגב' של פעילות תודעת האדם שמאפשר לו לתקשר עם החברה והעולם שסביבו:

所以任物者謂之心;心有所憶謂之意;意之所存謂之志;
זה שבאמצעותו מתאפשרת לקיחת אחריות על דברים נקרא תודעה־לב; כשבתודעה־לב יש הִזָּכְרוּת זה נקרא כוונה; צבירה של הכוונות נקראת מְגַמַּת־הרצון;

דרגה זו מדברת על ה'נשגב' כביטוי של התודעה מבחינת תכונות חברתיות ופסיכולוגיות. נשגב זה הוא חיבור בין הכוונה היאנגית למגמת־רצון היינית.


היווצרות האדם מקורה בנשגב ובתמצית של השמיים המוקדמים. כשהאדם מתחיל להיווצר מתפתח בו הפו ועל בסיס הפו מתקבלת בהדרגה הידיעה של ההכרה שנקראת חון. לאחר ששניהם נוצרים ובעקבות הרחבתם על ידי תקשורת עם העולם הסובב נוצרת תודעה־לב שמאפשרת לקיחת אחריות על דברים.


אפשר לראות שהנשגב אינו מוגבל לגוף האדם ומשמש לתאר גם את תהליך הבריאה של העולם. הוא כוח היצירה שקיים ב'דרך' המסתורית והמופלאה.

17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

הדילמה הגדולה בטיפול באש השר - האם להזין יין או להנחות את האש?

לִי דּוֹנְגּ־יוּ'אֶן, שראה בטחול־קיבה כציר הקיום וכאיברים שאמונים על שימור וטיפוח הבריאות, התנגד לשימוש בצמחים מרים וקרים לטיפול באש מחשש שיפגעו בצ'י של הטחול. במקום זאת העדיף להשתמש בצמחים מתוקים וחמ

    bottom of page