top of page
חיפוש

הדילמה הגדולה בטיפול באש השר - האם להזין יין או להנחות את האש?

לִי דּוֹנְגּ־יוּ'אֶן, שראה בטחול־קיבה כציר הקיום וכאיברים שאמונים על שימור וטיפוח הבריאות, התנגד לשימוש בצמחים מרים וקרים לטיפול באש מחשש שיפגעו בצ'י של הטחול. במקום זאת העדיף להשתמש בצמחים מתוקים וחמימים שאינם מזיקים לטחול ולקיבה ואף תומכים בהם. הוא היה בין הראשונים לאמץ את Liu Wei Di Huang Wan שפיתח צ'יאן אי במטרה למלא את היין של הכליות :

下消者,煩躁引飲,耳輪焦乾,小便如膏,叔和云:焦煩,水易虧,此腎消也,以六味地黃丸治之。
"בזבוז [במחמם] התחתון" הוא אי־נחת והתנועעות־זעפנית, לגימת נוזלים, אפרכסת האוזן חרוכה ויבשה, השתן משחתי, [וואנג] שו־חה אמר: "כשיש חריכה ואי־נחת והמים מתמעטים בקלות, זהו בזבוז בכליות", נטפל בכך באמצעות Liu Wei Di Huang Wan.

לִי דּוֹנְגּ־יוּ'אֶן מדגיש את חשיבות הטיפול במים של הכליות לפני האש. כשיש מים האש תיווצר בעצמה כי היאנג נוצר מתוך היין:

腎有兩枚,右為命門相火,左為腎水,同質而異事也,夫損者,當損何藏而治之,形不足者,溫之以氣,精不足者,補之以味,氣化精生,味和形長,無陰則陽無以化,當以味補腎真陰之虛,而瀉其火邪,以封髓丹,滋腎丸,地黃丸之類是也,陰本既固,陽氣自生,化成精髓,若相火陽精不足,宜用辛溫之劑,世之用辛熱之藥者,治寒甚之病,非補腎精也。
לכליות יש שתי יחידות, הימנית היא שער־הצו ואש־השר, השמאלית היא כליות־מים, הן [עשויות] מחומר זהה אך עינינייהן/עיסוקייהם שונים. כשיש נזק יש לטפל על סמך [האיבר] האוצר שניזוק, [הקאנון הפנימי אומר] "כשהצורה [הגשמית] אינה מספקת יש לחמם אותה באמצעות הצ'י [של הצמח], כשהתמצית אינה מספקת נמלא אותה באמצעות הטעם [של הצמח] ". [וואנג בינג הסביר: ] "כשהצ'י [של המזון] מותמר התמצית נוצרת, כשהטעם [של המזון] הרמוני הצורה [הגשמית] גדלה", אם אין יין אין ממה להתמיר יאנג, לכן יש למלא את העדר היין־האמיתי שבכליות באמצעות טעם ולנקז את האש המשובשת שבה, [נעשה זאת] באמצעות [פורמולות] מסוג של [San Cai] Feng Sui Dan , Zi Shen Wan או [Liu Wei] Di Huang Wan. ברגע ששורש היין מתמצק הצ'י היאנגי נוצר מאליו ומתמיר תמצית ולשד. אם התמצית היאנגית של אש־השר אינה מספיקה, רצוי להשתמש בפורמולה חריפה וחמימה. התרופות החריפות והחמות בהן משתמשים בעולמנו מטפלות במחלות של קור עז ולא ממלאות תמצית של הכליות.

לִי דּוֹנְגּ־יוּ'אֶן מזכיר כאן שלוש פורמולות שיהוו את ציר הטיפול באש־השר ואש שער־הצו בדורות הבאים. הוא השתמש בפורמולה Liu Wei Di Huang Wan בעיקר לטיפול בחוסר יין בכליות שמתבטא כחום בכליות ובלשד העצמות :

腎熱者,輕手重手俱不熱,如重手按至骨分,其熱蒸手如火,其人骨蘇蘇如蟲蝕,其骨困熱不任,亦不能起於床,宜滋腎丸,六味地黃丸。
בחום בכליות [בלחיצה] קלה של היד [על הגוף] או [בלחיצה] חזקה של היד אין [תחושה שהגוף] חם, אם לוחצים חזק עם היד עד לחלק של העצמות החום של [הכליות] מחמם את היד כמו אש, העצמות של אדם זה מעוררות כמו תולעים שמכרסמות אותן, העצמות עטופות בחום שאינו נסבל, וגם אי אפשר לקום מהמיטה, רצוי [להשתמש בפורמולה כגון] Zi Shen Wan או Liu Wei Di Huang Wan.
11 צפיות0 תגובות
    bottom of page